29 september 2008

Någonstans ska man börja

Jag var på väg ut från Centralstationen i Stockholm när någon ropade mitt namn. Det var B. Det tog en bråkdel av en sekund innan jag kände igen honom. Det var i alla fall över 25 år sedan sist.

Det var vårt motstånd mot kärnkraften som hade fört oss samman 1979. På den tiden var vi båda medlemmar i det socialdemokratiska partiet och vi var aktiva i SAFE.

SAFE betydde Socialdemokratiska Arbetsgruppen För en alternativ Energipolik och var ett nätverk, långt innan ordet nätverk kom i allmänt bruk. Men det fattade inte partiets ledning. De kallade oss för enkelhetens skull för en fraktion och något fulare än partifraktion kunde de inte tänka sig. Några år senare hade både B och jag lämnat partiet.

Men nu var det augusti 2008 och vi undrade förstås: Vem är du nuförtiden och vad har du gjort sedan sist?

Vi är båda med i Attac, visade det sig, och B skulle snart bilda ett Klimatnätverk hemma i Småland. Plötsligt nämnde han namnet Nicanor Perlas. Då förstod jag att vi hade mycket att tala om. Innan vi skildes blev vi också överens om att mediebilderna av 68-rörelserna var bedrövliga. B berättade att de var några stycken som börjat skriva sina egna 68-berättelser.

På kvällen letade jag upp hans e-postadress på nätet och hörde av mig. Med ganska långa mellanrum skriver vi långa drapor till varandra. De handlar mycket om rörelserna under ytan. Om allt det där som finns överallt men aldrig i Dagens Nyheter. Vi skriver att vi vill "koppla upp oss mot underströmmarna".

Till sist börjar jag blogga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lasse!

En bra början! Själv funderar jag allvarligt på att åka till Göteborg och bli med i Mp:s "Seniornätverk" i samband med deras EU-kongress.

Detta som en fortsättning på mina funderingar om följande: Att vi som är äldre nu, men fortfarande pigga och med mer tid än förut borde kunna återuppta det vi gjorde som unga radikaler.

Det borde finnas många som kunde tända eld under betonghäckarna. frågan är: Hur hittar man de rätta vägarna?

Ha en bra fortsättning med bloggen!/Erik E.

Sven Elander sa...

Kul att du börjat blogga Lasse! ser fram emot att få ta del av dina tankar.