22 mars 2009

G20: Det drar ihop sig!

På bordet bredvid mig ligger en packe tågbiljetter. Efter en del velande har jag bestämt mig för att åka till London i samband med G20-mötet. Jag kallar det politisk semester. Jag tycker det är något som också en pensionär kan unna sig. Men säkert blir det mycket övertidsarbete.

Hittills har jag spanat in en liten del av det som kanske väntar mig.
  • Lördag kl.11.30 är det samling vid Victoria Embankment längs Themsen för det nationella demonstrationståget Put the People First! Marchen går till Hyde Park där det blir "a great mass rally". Musik och underhållning. Talar gör bl a Susan George från Attac, ordföranden i ITUC (fackföreningsrörelsens globala samorganisation) och generalsekretearen i brittiska LO.
  • En ekumenisk gudstjänst hålls i Central Hall, Westminister kl 11 på lördagen. Ett antal katolska kyrkoledare har uttalat sitt stöd för Put the People First! och kommer att ansluta sig till marschen.
  • 30 mars kl. 19.30 talar Mary Lou Malig på ett offentligt möte med World Develpment Movement i Cambridge. Hon kommer från Focus on the Global South. Rubriken är "Vem tjänar på EUs handelsavtal?"
  • 1 april klockan tolv ordnar G20 Meltdown en karneval i själva Odjurets mage: Bank of England.
  • Exakt kl 12.30 1 april inleds en Klimat Camping under parollen "Bailouts funkar inte på naturen!"
  • Samma dag kl. 16 startar det alternativa toppmötet på Dockland Campus vid University of East London och håller på i fem timmar.
  • 2 april, dagen för det officiella G20-mötet, inleds med att Apokalypsens Fyra Ryttare bankar på dörrarna till de hotell där toppmötets deltagare bor. Det är Den röda hästen mot kriget, Den gröna hästen mot Klimatkaos, Silverhästen mot finansiella rövare och Den svarta hästen mot skiften och inhägnad av jord till minne av The Diggers
Det kommer mera....

Inga kommentarer: