31 mars 2009

Universitetet stängs. Alternativa toppmötet hemlöst.

Jag hade tänkt mig en lugn kväll. Inte blogga, gå till Tavernan längre ner på gatan och och efter en god middag lägga mig tidigt. Så blev det inte.

Morgondagen är späckad med arrangemang i det kritiska civilsamhälle där jag känner mig hemma. Höjdpunkten skulle bli Alternative Summit på University of East London. Bland talarna finns en gammal labourminister (Tony Benn), en tidigare borgmästare i London (Ken Livingstone) och en av mina politiska favoritförfattare (Tariq Ali). Plus en radda professorer, konstnärer och ett par parlamentsledamöter. Syftet är att under fem timmar tända en diskussion om global rättvisa - diskussioner som är osannolika på själva G20-mötet. Arrangemanget stöttas av The University and College Union, landets största fackförening för universitetspersonal och dess generalsekreterare skall inledningstala.

Men när jag kollar programmet för att planera min laddade morgondag ser jag att något har hänt. Ledningen stänger universitet. Guardian har skrivit en ganska flat artikel om saken men på det alternativa toppmötets hemsida finns hela programmet kvar - fast nu placerat under ett militant budskap. Där säger man att "arrangörer och talare är överens om att arrangemanget ska genomföras som planerat" och allmänheten uppmanas att förena sig med akademiker, fackliga företrädare och talare "in the occupation of the university" för att den fria diskussionen ska bli av som det var tänkt. "Trots att New Labour gjort vad dom kunnat för att ge företagen kontroll över vårt utbildningssystem är University of East London liksom många andra universitet runt om i landet stolt över sin intellektuella självständighet och yttrandefrihet. Sedan trappas ordvalet upp ytterligare och texten avslutas med "We are the people. We are the power." På Internet ligger också en protestlista som just nu har 2189 undertecknare. Det har blivit 100 nya namn sedan jag började skriva det här

Ledningen motiverar stängningen av universitet med säkerhetsskäl (det ligger inte långt från Excel Center där G20-ledarna möts) och att det som från början var tänkt som en akademisk övning ändrat karaktär i och med att man bjudit in aktivister från olika aktioner kring och mot G20. Det handlar förstås om G20 Meltdown där en professor från universitet deltagit och uttryckt sig hotfullt i medierna varrefter han fått sparken.

Det handlar säkert också om klimataktivisterna som planerar att hastigt och lustigt göra om innerstaden till en Climate Camp.

Och möjligen är man också oroad för antikrigsdemonstrationerna som anordnas både under onsdagen och torsdagen.

Idag har jag annars varit massmedial och förekommit radion både en och två gånger, fått min rapport från i lördags publicerad i Dala-Demokraten och till sist också intervjuats av Sydsvenskan. Och hela tiden har jag sagt att jag är säker på att allt tal om att det ligger fruktan i luften för att demonstrationerna ska urarta är spekulationer utan grund.

Hoppas jag får rätt. Och nu går jag i alla fall till grekerna i Tavernan längre ner på gatan.

Inga kommentarer: