03 oktober 2008

Amy Goodman har fått alternativa nobelpriset

Jag är glad över att Amy Goodman har fått Alternativa Nobelpriset

Hon är en fantastisk journalist och DemocracyNow, där hon arbetar, är ett fantastiskt nyhetsprogram som vi kan höra och se på nätet varje vardag. Ja, till och med läsa, eftersom större delen av programmets innehåll snabbt skrivs ner och läggs ut som text på nätet. DemocracyNow är det största offentliga mediesamarbetet i USA. Programmet sänds förutom på webben över 750 Public Service-stationer.

Sydsvenskan ringde upp Amy Goodman.

Hur det är att arbeta som journalist i USA just nu?

Just nu värre än någonsin. Upplägget med att bädda in journalister gäller nu inte bara vid krigsrapportering utan även på hemmaplan. Häromveckan greps jag själv av polis när jag rapporterade från protester vid republikanernas konvent. När jag släpptes begav jag mig till polisens presskonferens och frågade polischefen hur han tyckte att vi journalister skulle arbeta. Och han svarade "inbäddade med polisens insatsstyrka". Det är skandalöst.

Vad borde vara journalisternas roll?

Det gäller att ta reda på vem som påverkas, både här och utomlands - vem som fängslats, vem som försvunnit. Berätta deras historier tills de kan berätta dem själva - det är vår uppgift. Journalister måste vara ute lika mycket på gatorna som inne i kongressalarna.

Hur känner du inför att få Right Livelihood-priset?

Jag är hedrad. Jag hoppas att det är ett budskap till journalister att granska fritt och blicka ut internationellt - världen är global. Jag ser media som ett stort köksbord världen över som vi alla sitter och diskuterar aktuella frågor kring. Krig och fred, liv och död - allt mindre än det är ovärdigt ett demokratiskt samhälle.

Hur det gick till när Amy Goodman och 40 andra journalister arresterades under Republikanernas konvent kan man se på YouTube. Två veckor efter konventet lades målet ner. Läs Amy Goodmans kommentar här

Länkar till några av Amy Goodmans senaste program:

Joseph Stiglitz intervjuas om finanskrisen

Robert Fisk om presidentvalet, Irak, Pakistan, Afghanistan och Israel-Palestina

Naomi Klein: "Nu gäller det att göra motstånd mot Wall Street's Chockdoktrin"

Inga kommentarer: