20 oktober 2008

”Mats Odell är ett problem”

Citatet i rubriken är ordagrant hämtat ur Percy Nilegårds mun när han guidar oss i de skumraskvärldar som sorterar under Odells ministerportfölj. Säkert säger Percy något som en folkmajoritet i dag håller med om.

Men Percy har sina alldeles speciella skäl att ha ett horn i sidan på Odell.

Entreprenören Percy igen:

- Min affärsidé är genial. Jag säljer alltså saker som inte tillhör mig. Men nu har den där Mats Odell snott idén och sedan gick han omkring och skröt med den. Fast han skämdes såklart. Så han sa: Percy! Jag ska ge dig något mycket fint. Vin och sprit! Du ska få sälja ut Vin och Sprit!

Kolla fortsättningen på You Tube!

Och i Agenda igår kväll satt finansmarknadsministern ännu en gång och lät som en frikyrkopastor. Inte nog med att han tidigare utbrett sig om att vi behöver folkbildas så att vi inte låter oss luras av manipulatörerna i världens banksystem. Nu ska vi dessutom utsättas för moralisk upprustning så att vi blir bättre människor. Ja, vi tillsätter en värdekommission! säger han i ett försök att omfamna Thomas Östros som sitter bredvid och försiktigt värjer sig mot Odells marknadsföring av den kristna etiken.

Var kommer Mats Odell att sluta?

Jag minns när vi stod skuldra vid skuldra på barrikaderna 1980. Han var ordförande i Kristdemokraternas ungdomsförbund och vi skulle avveckla kärnkraften då. Men några år senare var det i stället Keynes som avvecklades. Odell blev minister och nu vill han förstås bygga ut kärnkraften..

Det sägs att goda kristna kommer till himlen. Men den mannen kan gå hur långt som helst.

Inga kommentarer: